Design by Islam Abu Algassim

أخر المواضيع

الكونتينت كريتور “Content Creator” - "كاتب/ة المحتوى" غوريلا الانترنت

 

في الفترة الأخيرة ظهرت بصورة كبيرة مصطلحات و مسميات ممكن كانت موجودة من زمان بس الآن أصبحت اكتر تخصصية و مطلوبة، من بين المصطلحات كاتب/ة المحتوى ، و بدأت التساؤلات و المواقع الالكتروني تنشر عن أي هو "كاتب/ة المحتوى" مع أننا كنا بنقرأ كتب، مدونات و مجلات ..... الخ .

بالنسبة لي بدأت الكتابة كهواية في التدوين ، و بخبرة في التسويق قدرت أكون فكرة عامة و متخصصة ، اكتر حاجة كنت بستفيد منها ورش التدريب اللي كانت بتساعدني في التعرف على ناس منافسين و منافسات شاغلين في نفس المجال، طريقة إدارة ورش التدريب Training Workshop  بتختلف عن الدراسة التقليدية أو الدراسة عن بعد أونلاين أو حتى التعليم الذاتي ، لأنه بتكون بتحتوي على وجهات نظر مختلفة و أنشطة مبتكرة عشان نلقى حلول للمشاكل اللي بتواجهنا في الحياة ، عشان كدا بنصح بشدة في التسجيل في ورش تدريب مختلفة ، على الرغم من الفرص المحدودة.

 


طيب .. أنت/ي لو عايزة تبدأ في مجال "كتابة المحتوى"  المطلوب منك شنو؟! أو اول سؤال ممكن تطرحوا : ابدأ من وين؟

 

في البداية في أنواع مختلفة لكتابة المحتوى ، و بشكل عام ثلاث أنواع من الكتابة:

 

·        الكتابة الإبداعية Creative Writing

 

وبتعتمد بشكل كبير على وجود شخصية وحبكة درامية وصراع تصاعدي للأحداث و بعدين نهاية و الهدف منها وجود تشابه بين حياة القارئ والمحتوى والشخصيات اللي بيقدر يتفاعل معاهم وبيشوفهم خلال حياته أو موقف تعرض له
و كمثال عليها مسلسل #البرنس للممثل محمد رمضان.

·       الكتابة التقنية Technical Writing

 

وبتعتمد على تبسيط المعلومات المعقدة عن موضوع معين و تهدف إلى معرفة القارئ بـ معلومات معينة زي أحدث اصدارات عالم الكمبيوتر والبرمجيات والتكنولوجيا ومجالات العلوم المختلفة ومن أشهر المواقع دي موقع وصفحة صدى التقنية.

 

·       الكتابة التسويقية Marketing Writing

 

وتندرج تحتها نوعين من الكتابة:

ü    كتابة المحتوى Content Creator  - Marketing Content

ü    كتابة الإعلانات Copywriting

 في الجزء دا العميل أو أنت/ي عندك مشروع بيتكون من منتج ، خدمة أو أي فكرة قابلة للتنفيذ ، و الهدف منها زيادة وعي الجمهور بالمنتج ، الخدمة أو الفكرة و بالتالي يقدروا يشتروا المنتج أو يستخدموا الخدمة، و بالتالي زيادة المبيعات، و ح اكتب بوست تفصيلي المرة الجاية عن الكوبي رايتينغ “Copywriting”

 



·       الكتابة الأونلاين Online Writing

 

و بتعتمد على الكتابة في المواقع الالكترونية، المدونات بالإضافة الى مواقع التواصل الاجتماعي (فيسبوك – تويتر – انستغرام – تمبلر ........الخ ) مواقع إخبارية ، و بتختلف الكتابة الاونلاين على حسب التخصص و المواضيع ، و بتتكون من أربع أنواع أساسية :

 

1-   التايبست Typist

 

تتذكروا زمان لما كنت بتكتب الشيتات أو المحاضرات على ورق فولسكاب ، أو لما تكتب الكلام على ورق و تمشي الشهداء عشان يطبعوا ليك المكتوب على الكمبيوتر، دا بالزبط التايبست هو الشخص اللي بيستلم المحتوى مكتوب على ورق قبل ما يكون مكتوب على الكمبيوتر.

و التايبست ممكن يصلوا أما :

 

·       محتوى مكتوب على ورق  Copy Typing

أو

·       محتوى مسجل صوتي  Audio Typing

أو

·       محتوى رؤوس أقلام - ملاحظات Shorthand typing

و دا لما تكون في اجتماع او مؤتمر صحفي و تكتب ملاحظات عشان تعمل تقرير صحفي

 

و أهم المهارات اللي مفروض تتوفر في التايبست أنه يكون سريع الكتابة على الكمبيوتر و الفهم، و يكون شخص عنده قدرة على استيعاب و قراءة الخط المكتوب، كمان بتحتاج الى معرفة الصياغة الصحيحة للجمل، و الالمام بالقواعد اللغوية و النحوية.

 

2-   المحرر Editor/Rewriter

 

هو الشخص اللي بيصلوا محتوى مقال أو تقرير مكتوب و جاهز ، و بيحتاج الى قراءة المحتوى و التدقيق فيه، بيصحح الأخطاء الاملائية و اللغوية، بيعمل إعادة صياغة للجمل اللي محتاجة إعادة صياغة .

 

و أهم المهارات اللي مفروض تتوفر في المحرر أو اللي بيعيد كتابة المحتوى ، أنه قارئ متمرس ، ناقد متمكن ، أنه قدرة على استخلاص المعنى العام للمحتوى و العناصر الرئيسية للموضوع، و المحرر أما بيعيد كتابة المحتوى أو ممكن يكون متعاون مع الكاتب/ة و يكتب الملاحظات للكاتب/ة عشان تقوم بعملية إعادة صياغة المقال.

و كمان من المهم أن يتوفر في المحرر مهارة ال SEO "السيو" و اللي بيقوم فيها المحرر بإعادة صياغة المقال عشان تكون متوافقة مع محركات البحث و الكلمات المفتاحية Keywords  و التصنيفات و الوسوم و الفهرسة.

 

 


3-   كاتب/ة الإعلانات "كوبي رايتر" Copywriter

 

وهو الشخص اللي بيكتب محتوى تسويقي ، أما لإعلان عن منتج أو خدمة على المطبوعات الورقية أو كتابة بوست على مواقع التواصل الاجتماعي لبيع منتج أو استخدام خدمة أو حتى تحرير خبر صحفي ، و ما بتزيد كتابة المحتوى عن 500 كلمة ، ممكن تكون أغنية أو كلمات نصوص أو حتى شعر، و ممكن يكون بيكتب مقالات و كتب PDF  أو E-Book و ممكن تقول أنه خليط ما بين المحرر Editor/ Rewriting  و الـ Content creator  " كاتب/ة المحتوى.

 

و أهم المهارات اللي مفروض تتوفر في الـ "كوبي رايتر" أنه يكون فضولي و بيسأل كتير، باحث/ة عن الإجابات و المصادر ، عنده خيال و قدرة على ربط المعلومات ، بالعربي كدا زول شفاتي كلمات ، محترف كتابة و بحب الكتابة سواء باللغة العربية أو اللهجات المختلفة، كمان ممكن يكون زول عندوا القدرة على شرح أفكاره بصورة بسيطة و سهلة، أو فيها ابتكار و تحدي.

 

4-   كاتب/ة المحتوى Content Creator

هو الشخص المؤلف اللي بيكتب محتوى 100% حصري على المؤلف هو اللي كتب النصوص و الشخصيات، و بيستعين بالاحصائيات و المعلومات، و بيكون عنده مصادر و مراجع بيقرأ في موضوع معين و يرجع يكتب محتوى و صياغة المقال بأسلوبه و بيشير للمصادر و المراجع.

أهم المهارات اللي مفروض تتوفر في كاتب/ة المحتوى أنه قارئ نهم، عنده القدرة على استيعاب المعلومات، عنده طريقة متفردة في الكتابة و أسلوب خاص به.

 

طبعاً ممكن تكونوا لاحظتوا الـ "الكونتينت كريتر" و "الكوبي رايتر" اتكرر مرتين ، في الكتابة التسويقية و الكتابة الأونلاين و من هنا جات أهمية صناعة المحتوى في عالم الانترنت ، و اللي اعتبر اهم حاجة فيها كتابة المحتوى.

 

و على العموم دي أنواع الكتابة الموجودة، و ممكن تلاقي شخصيات عنده القدرة تجمع بين اتنين او تلاتة أنواع من الكتابة، و في ناس بتحب التخصصية، و ممكن تكون في أنواع تانية ، ف لو عندك أي نوع كتابة عايزة تشاركينا فيه ، ياريت تكتبي في التعليقات تحت

 

 المصادر و المراجع :

دليلك الشامل للبداية الصح

خليك حِرش وانت بتكتب Copywriting!🌶🔥